Nota de premsa

L'IVACE impulsa la mobilitat elèctrica amb ajudes als ajuntaments de fins al 80% a les estacions de recàrrega

19/02/2021

- Destinarà 850.000 euros per a protegir la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics per a servei públic


El 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV) ha publicat la convocatòria d'ajudes per a la instal·lació de punts de recàrrega d'ús públic per a vehicles elèctrics, dirigida als ajuntaments de la Comunitat, i dotada amb un pressupost de 850.000 euros.

Així doncs, la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través d'IVACE Energia, concedirà ajudes econòmiques de fins al 80% del cost del projecte. El termini per a presentar les iniciatives s'obrirà demà i finalitzarà el 23 de març pròxim.

Els projectes que poden presentar-se són de dos tipus: les estacions de recàrrega ràpida d'accés públic amb una potència elèctrica de 50kW (DC) i de 44 kW (AC) i les estacions d'accés públic de recàrrega semiràpida (amb una potència elèctrica disponible superior als 20 kW en corrent continu o altern).

Segons les estimacions d'IVACE Energia, l'estalvi econòmic anual elèctric respecte d'un vehicle que utilitza combustible convencional està entorn del 60%. Així doncs, amb 2,5 euros, un vehicle elèctric recorre 100 km, i si la recàrrega es realitza en horari nocturn, es redueix a un euro. Recórrer aquesta mateixa distància amb gasoil suposa un cost econòmic de 5,5 euros aproximadament.

Més de 1.000 punts de recàrrega d'ús públic

La Comunitat Valenciana compta actualment amb un total de 1.020 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics d'ús públic, segons les últimes dades d'IVACE Energia. Aquesta xifra suposa més del doble de l'objectiu marcat en el Pla de mobilitat elèctrica per a 2020.

D'aquests punts de recàrrega públics, un total de 182 són ràpids i els 838 restants són semiràpids. Cal destacar que els punts de recàrrega ràpida tarden al voltant de 20 minuts a fer una recàrrega del 80%, i els punts denominats semiràpids necessiten al voltant d'1,5 hores per a la recàrrega.

Quant a la distribució per províncies, a València n'hi ha 500, dels quals 397 són semiràpids i 103 són ràpids. A la província Alacant s'ubiquen 406 punts: 338 semiràpids i 68 ràpids. Finalment, Castelló compta amb 114 punts dels quals 103 corresponen a punts de recàrrega semiràpids i els 11 restants, a punts ràpids.

Cal destacar que el transport és el consumidor més gran d'energia a la Comunitat Valenciana. Concentra el 40% de tota l'energia que es consumeix al nostre territori, amb l'agreujant que, en una gran majoria, utilitza com a font d'energia els derivats del petroli, causants de la majoria dels gasos contaminants.

Per això, es pretén facilitar la transició a un nou tipus de mobilitat més sostenible en la que adquirisquen protagonisme les formes de transport no dependents dels derivats del petroli.

Cal destacar que els punts de recàrrega ràpida tarden 20 minuts en una recàrrega del 80%, mentre que els punts denominats semiràpids necessiten al voltant d'1,5 hores per a la recàrrega.

Objectius del Pla d'impuls del vehicle elèctric

Aquestes ajudes s'emmarquen dins de les accions previstes en el Pla d'impuls del vehicle elèctric i desplegament de la infraestructura de recàrrega elaborat per IVACE Energia.

El pla estableix per a 2030 una quota de mercat del vehicle elèctric del 25% del total de vehicles venuts al nostre territori. Juntament amb l'objectiu d'implantació del vehicle elèctric, el Pla d'impuls del vehicle elèctric arreplega també els objectius en matèria del desplegament de la infraestructura de recàrrega.

Així, es preveu arribar per a 2030 a un total de 270 punts de recàrrega ràpida (30 minuts de temps necessari per a la recàrrega del 80%) i 2.100 punts de recàrrega semiràpida (entre una i dues hores per a la recàrrega del 100%). La consecució d'aquests objectius porta associada una disminució important de les emissions d'efecte d'hivernacle, que el pla situa en 622.000 tones de CO2.

Quant als punts de càrrega semiràpida previstos, s'instal·laran en els principals nuclis urbans distribuïts segons factors socioeconòmics i es farà insistència en els centres del sector terciari tractors de mobilitat, com ara centres comercials, centres esportius, etc. i punts vertebradors.